Sonoro Festival 18
On the Couch

București – Cluj // 27.X – 12.XI.2023

„Your vision will become clear only when you can look into your own heart. Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.”

(C.G.Jung)

Festivalul SoNoRo 2023, ediția a XVIII-a

Prin tema din acest an, On the Couch, vă propunem o călătorie în intimitatea emoțiilor umane. Este cunoscut faptul că terapia prin muzică poate fi unul dintre cele mai eficiente tratamente pentru vindecarea corpului și al sufletului, așa că vă invităm pe o canapea imaginară, să ascultați cum muzica se transformă în liniște. Inspirația pentru tema acestei ediții are rădăcini în Viena – orașul genialilor Mozart, Brahms, Beethoven, Schubert, Zemlinsky, Webern sau Schönberg. Tot acolo, disciplinele psihanalitice au înflorit. Acum știm că atât arta, cât și știința sunt instrumentele care ne ajută să ne înțelegem pe noi înșine și relațiile noastre cu lumea exterioară. Să pornim, așadar, în călătoria către noi înșine, cu muzica în calitate de terapeut. Vă promitem că va fi fascinant!

Răzvan Popovici, Director executiv

La SoNoRo – un festival conceptual, aflat în acest an la ediția nr. 18 – publicul este invitat să participe, să asculte și să reflecteze. Muzica este cea mai intimă dintre arte, iar actele creative de compoziție, interpretare și ascultare își au rădăcinile în subconștientul uman. Nu există percepție a muzicii fără implicarea emoțiilor profunde, a proceselor subliminale, a amintirilor, iar muzica vieneză ne oferă cele mai bogate exemple ale acestor experiențe universale.
Sondarea inconștientului, atunci când ascultăm muzică clasică, aduce întotdeauna la suprafață aceste emoții, care se metamorfozează în liniște și echilibru, printr-un proces de vindecare. Va fi multă muzică nouă, cântată în premieră la SoNoRo, și sperăm că prin arhitectura acestei ediții vom construi interioare mai calme și mai bine armonizate.

Diana Ketler, Director artistic

Prima idee pentru ediția SoNoRo – On the Couch s-a născut de la un interviu cu unul dintre titanii pianului, Sviatoslav Richter. Acesta a descris dragostea sa pentru muzica de cameră și a spus că cel mai valoros sentiment pe care i l-a oferit aceasta a fost posibilitatea de a dispărea complet în timp ce cânta alături de un partener potrivit. Acest lucru m-a făcut să mă gândesc la faimoasa teorie a fluxului a lui Mikaly Csikszentmihalyi, psihologul care și-a descoperit pentru prima dată interesul pentru psihicul uman și procesele creative după ce a asistat întâmplător la o conferință a lui Carl Gustav Jung. O stare de imersiune completă este ceea ce noi, muzicienii, încercăm să obținem pe scenă. Aceasta vine odată cu perfecționarea continuă a meseriei, dar și în momentele în care pătrunzi adânc pe tărâmul subconștientului, al imaterialului, atunci când explorezi emoțiile și stările care se află ascunse.